Selviytyminen on sitkeää tekemistä​​​​​​​

– Hallitus on yritykselle kustannustehokas tapa hankkia asiantuntija-apua kriiseistä selviämiseen, mutta myös osaamista ja pätevyyttä normaaliin liiketoimintaan ja operatiiviseen työhön, Zachary Mäenpää sanoi.

– Hallitus on yritykselle kustannustehokas tapa hankkia asiantuntija-apua kriiseistä selviämiseen, mutta myös osaamista ja pätevyyttä normaaliin liiketoimintaan ja operatiiviseen työhön, Zachary Mäenpää sanoi.

– Selviytyminen ei ole pikamatka. Se on kuin täydenmatkan triathlon -kilpailu, sanoi Tammer Brands Oy:n toimitusjohtaja Zachary Mäenpää kertoessaan HHJ-alumniseminaarissa yrityksensä korona-ajan kokemuksista.
Kuluttajatuotteiden kehitykseen, brändäykseen ja jakeluun keskittyvässä Tammer Brandsissa on ollut pääosin ulkopuolisista jäsenistä koostuva hallitus vuodesta 1993 lähtien. Se oli alun perin pankin vaatimus, kun yritys, silloinen Tammer-Tukku Ky, nosti itsensä lamasta yrityssaneerauksen avulla.
– Se oli pankilta viisas vaatimus. Suosittelen lämpimästi ulkopuolisia osaajia perheyrityksille, start upeille ja kaikille, jotka haluavat itselleen hyvän tukiverkoston, Mäenpää sanoi.
Zachary Mäenpää edustaa perinteikkään tamperelaisen perheyrityksen kolmatta polvea. Toimitusjohtajana on meneillään kahdeksas vuosi. Ja kyllä, hän harrastaa triathlonia ja osallistuu ironman-kilpailuihin. Korona-aikana vähintään tunnin päivittäinen liikuntasuoritus oli hänelle suorastaan henkireikä.
Mäenpää kertoi seminaarin yleisölle Tammer Brandsin selviytymiskeinoista ja opeista, joita yritys on ammentanut koronakriisistä. Sattumoisin hän oli Hongkongissa ja menossa tapaamaan tavarantoimittajia Kiinaan, kun uutiset Wuhanista alkoivat levitä.
– Lähtöaamuna hotellin respa kysyi, uskallanko lähteä Kiinan puolelle. Minä siihen, että ei kai siitä pöpöstä mitään vaaraa ole.
Kriisin alku oli tyrmäävä.
– Olimme ottaneet edellisenä jouluna käyttöön uuden ERP-järjestelmän. Se oli kahden miljoonan euron investointi. Olimme tehneet vastikään myös yhtiön historian suurimman investoinnin tekemällä 15 miljoonan euron varastolaajennukset. Yritys oli ehtinyt tilata kesän 2020 tavarat jälleenmyyjille ja aloittanut jo seuraavan joulun ennakkomyynnin. Tilauksissa oli siis kiinni valtavat summat rahaa ja niskassa lisäksi miljoonainvestoinnit.

Katseet lähelle, selviytymismoodi päälle
Pandemian vyöryessä päälle ensireaktio oli hätäännys. Mitä tapahtuu, loppuuko liiketoimintamme? Loppuuko koko maailma?
Tammer Brandsin hallituksen rautaisten ammattilaisten kokemus ja näkemys astuivat nyt korostetusti esiin.
– Hallitustyöskentelymme oli ollut perinteistä, kokous kerran kuussa, mutta nopeasti perspektiiviä muutettiin. Katseet suunnattiin lähelle ja tehtiin lyhyen tähtäimen päätöksiä päivä kerrallaan -tyyliin. Keskityimme selviytymiseen.
– Aloitimme yt-neuvottelut ja lomautukset ja asetimme rekrykiellon. Kriisi joudutti myös muutamia muita päätöksiä. Suljimme esimerkiksi yhden myymälämme.
– Viestintä nousi keskeiseen asemaan, otimme käyttöön sisäisen kriisiviestinnän. Vain minä ja kaupallinen johtaja Vesa Mäenpää tiedottivat, jotta vääriä viestejä ei lähtisi leviämään. Toimitusjohtajana jaoin lisäksi joka perjantai hallitukselle lyhyen selonteon, missä mennään ja miten sammutamme pieniä paloja.
Henkilöstöviestinnässä korostui avoimuus.
– Kerroimme asioista laskutustietoja myöten, koska huomasimme, että tiedon jakaminen lisäsi turvallisuudentunnetta ja luottamusta. Viestimme oli, että yritystoiminta jatkuu, emmekä tee päätöksiä hätiköiden. Kun henkilöstön huolta saatiin purettua, sen toimintakyky palasi ja asioita voitiin alkaa viedä yhdessä eteenpäin.
Koronan pitkittyessä hallitustyössä palattiin osittain pitkän aikavälin suunnitelmallisuuteen.
– Ryhdyimme miettimään, mitä mahdollisuuksia koronassa voisi olla meille. Maskikauppa oli selkeä asia, lisäksi näimme ihmisten lisääntyneen vapaa-ajan mahdollisuudet. Maku Kitchen Life -merkkimme myynti lähti huimaan kasvuun.
– Kysynnän ennustaminen oli kuitenkin tosi hankalaa. Kun kesä tuli ja ihmiset käyttivät rahaa matkustamisen sijaan kotiinsa, kysyntä räjähti. Ikävä kyllä myös meillä tavarat alkoivat loppua kesken.

Vieläkin oltava varuillaan
Tällä hetkellä Tammer-Brandsissa palaudutaan hiljalleen häiriötilanteesta.
– Voi olla, että tämä on uusi normaali, jonka mukaan meidän pitää elää.
– Olemme jatkaneet sellaisten tuotteiden valikointia, joissa uskomme saavamme kasvua ja kehittäneet kumppanuuksia asiakkaiden kanssa. Yksittäinen hyvä esimerkki tästä on meidän grillausmerkkimme Mustang. Kun markkinoinnissa ennen vanhaan oltiin paljon messuilla esittelemässä brändejä, nyt panostamme digiin ja keskitymme hyvän tuotetiedon tuottamiseen. Sitä tarvitaan verkkokaupassa.
Hallitustyöskentelyssä on vaihdettu pitkät valot päälle ja kohti pitkän tähtäimen tavoitteita.
– Toki vieläkin on oltava varuillaan, että peura hyppää tielle.
Kriisin opetuksista Mäenpää mainitsee aiempaa tyynemmän suhtautumisen muutoksiin.
– Maltti on valttia! Päätöksiä on toki saatava aikaiseksi, mutta kärsivällisyyttä pitää olla ja päätöksen tueksi tarpeeksi informaatiota. Ja jos johto tai hallitus tekee väärän arvion, pelin voi puhaltaa poikki ja perua huonon päätöksen, Mäenpää muistutti.
Triathlonistina Mäenpää tiivisti opitun urheilutermein: Kriisiin ei kannata sännätä tuhatta ja sataa, muuten loppuu jaksaminen. On huolehdittava itsestään ja katsottava, missä kohdin voi ottaa ”energiapatukan”. Avainasemassa ovat visio ja strategia. Keskitä fokus omaan tekemiseen, älä säntää kaverin kannoille.
– Perheyritys ei hae pikavoittoja. Maaliin on päästävä siinä kunnossa, että jaksaa kävellä kotiin, Mäenpää muistutti.

Teksti ja kuva Päivi Eskelinen